söndag 10 juni 2012

Skolbarn med ADHD-diagnos


Sjukdomar som uppstår till följd av otillräcklig näring eller näringsobalanser, upptäcks inte av skolmedicinen. Ett exempel är ADHD, många teorier finns men få medicinska kliniker tittar på näringsbrister hos barn med denna diagnos.
Tillskott av zink, magnesium, järn, vitamin B6, omega3-fettsyror har i flera forskningsstudier gett gott resultat och kraftigt minskat de symtom som utgör diagnosen ADHD. Även tillskott av L-karnitin har gett positivt resultat.
Forskare har också funnit brister av dessa ämnen hos barn med ADHD-diagnos, vilket ger stöd till hypotesen att de symtomen orsakas av näringsobalanser.
Det är viktigt med mer effektiv behandling, då många barn med dioagnosen ADHD hamnar i kriminalitet och sociala svårigheter och ur samhällsekonomiskt är det viktigt, att ge de omkring 8 % barn med diagnosen ADHD en mer effektiv behandling.

Forskare har visat att brist på dopamin hos möss orsakar hyperaktivitet, samtidigt som det är känt att tillräckliga mängder dopamin och norepinefrin skapar uppmärksamhet och impulskontroll, vilket personer med ADHD-diagnos saknar.
Amfetaminpreparat används i stor utsträckning som medicin mot ADHD. Att sådana tillskott ökar det tillgängliga dopaminet genom att nedbrytning av dopaminet minskar, är väl känt. Att amfetamin hjälper, visar forskningen tydligt.
Problemet är bara att amfetamin ger upphov till biverkningar som rastlöshet, sömnsvårigheter m.m. Tillgängliga alternativ borde därför provas i första hand.

Genom att öka det mest ofarliga först genom att på naturlig väg öka dopaminhalten, kan ADHD-barnen förbättra koncentrationsförmågan och impulskontrollen. Därmed minskar risken för att misslyckas i skolan, att förlora kompisar för att man blir arg på dem och förmodligen också rekrytering till kriminalitet.
Skolmedicinen bör ta ett större ansvar för behandlingen och inte slentrianmässigt erbjuda läkemedel och i detta fall ett narkotiskt preparat.
Forskningen finns och nu behövs större försök med uppföljning av barnen. Med stor sannolikhet minskar kostnader för förstörelse i skolan, för särskilda insatser och barnen och deras föräldrar mår bättre.

Artikeln är hämtat från tf-bladet och skriven av
Mats Hansson, docent i zoofysiologi
Ann-Marie Lidmark, biolog, folkhälsovetare
Ulrika Åberg, leg. läkare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar